Wolnoć Tomku w swoim domku czyli prawa oraz obowiązki najemcy

Wpis o prawach i obowiązkach właściciela już jest dostępny tutaj, czas więc na analogiczne podsumowanie od strony najemcy. Zastanawiałeś się kiedyś jakie są prawa oraz obowiązki najemcy? Dowiesz się z niego, że naszą największą ambicją jako wynajmujących jest zadbanie, byś czuł się w mieszkaniu jak u siebie. Twoje prawo do komfortu, swobody i przejrzystości zasad najmu jest dla nas priorytetem. Jeśli dla ciebie także – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Najczęściej w pierwszej kolejności zastanawiamy się nad swoimi obowiązkami – w pracy, szkole zwykle skupiamy się na tym, co musimy, a nie co możemy. A przecież to prawa i przywileje w największej mierze wpływają na poczucie naszego komfortu i bezpieczeństwa. Dlatego najpierw skupimy się na prawach najemcy.

  • Brak niezapowiedzianych wizyt 

Nasza umowa najmu traktuje, że za wyjątkiem sytuacji awaryjnych (pożar, zalanie, porzucenie lokalu) wynajmujący ma prawo odwiedzać lokal tylko po uprzednim kontakcie i otrzymaniu zgody najemcy. Jest to istotny zapis, którego bezwzględnie przestrzegamy. Wszystkie nasze spotkania z najemcami są wcześniej uzgadniane, nie ma więc mowy o niezapowiedzianych wizytach. Niejednokrotnie słyszeliśmy historie, jak to właściciel wpadał ot tak do mieszkania, w porach mu pasujących, tak tylko, żeby sprawdzić co i jak w mieszkaniu. W naszym odczuciu nijak ma się to do profesjonalnej praktyki najmu, u której podstaw leży założenie, że najemca ma się czuć w mieszkaniu jak u siebie. My osobiście nie czulibyśmy się komfortowo mając w głowie myśl, że w każdym momencie może wpaść właściciel i trzeba będzie go wpuścić, choć możemy nie mieć ochoty widzieć kogokolwiek. Zwykle dużo wcześniej prosimy o jedno-dwa spotkania w roku, po to, aby lepiej się z wami poznać, dowiedzieć się, jak wam się mieszka, czy nie ma żadnych problemów z sąsiadami, wyposażeniem mieszkania (oczywiście zachęcamy do zgłaszania ewentualnych usterek na bieżąco), itp. Więcej o wizytach kontrolnych w tym poście.

  • Rozliczenia mediów według faktycznego zużycia

Pewnie słyszałeś o dopłatach do wody, prądu, czynszu rzędu kilkuset złotych? My obciążamy cię kosztami eksploatacyjnymi tylko w takiej wysokości, jaką wskazują liczniki. Nie spotka cię więc niemiła informacja o konieczności dopłaty. Wysokość zaliczek dostosowujemy pod każdego najemcę indywidualnie. Abyś mógł opłacać media tylko w wykorzystanej wysokości, co miesiąc poprosimy cię o przesłanie aktualnego wskazania liczników. Miej jednak na uwadze, że niektórych kosztów np. z tytułu ogrzewania, gazu opłacanego ryczałtem lub prądu w mieszkaniach, gdzie licznik nie znajduje się w mieszkaniu – nie jesteśmy w stanie opomiarować i rozliczać ich stanu co miesiąc. Dbamy jednak o to by zaliczki z tych tytułów miały realną wysokość, w związku z tym nasi najemcy nie martwią się z powodu dużych dopłat.

  • Stały kontakt z właścicielem

Być może znajomi opowiadali ci o swoich przygodach z najmem i tzw. właścicielach-widmo. Gdy się ich potrzebuje – jakoś trudno się dodzwonić, na maila odpisują po miesiącu, ale płatności oczywiście wymagają na czas. Do naszej oferty najmu wliczona jest na stałe możliwość kontaktu z nami. Nie korzystamy z biur pośrednictwa, masz więc pewność, że zawsze kontaktujesz się z osobami decyzyjnymi (jesteśmy jedynymi właścicielami naszych mieszkań). Akceptujemy zarówno formę mailową, telefoniczną (sms, rozmowa), osobistą oraz każdą inną dogodną najemcy. Naturalnie prosimy o kontakt telefoniczny w porach standardowych, powiedzmy 9-20 (także w weekendy). Jednak, gdyby sytuacja była nagła – prosimy o kontakt bez względu na godzinę. W czasie naszych urlopów, zawsze organizujemy sobie zastępstwo – osobę, która ma komplet kluczy i informacji o najmowanych mieszkaniach. Nie dopuszczamy więc możliwości pozostawienia najemcy bez naszego wsparcia.

  • Pomoc przy naprawach i konserwacji

Mieszkanie się zużywa, wypadki się zdarzają, sprzęty psują – taka jest rzeczywistość i trzeba się liczyć z tym, że w trakcie najmu coś się może wydarzyć. Prosimy o zgłaszanie wszelkich usterek na bieżąco i nie czekanie z nimi do końca trwania umowy najmu. Zawsze służymy radą i wsparciem. Na pewno wspólnie znajdziemy dobre rozwiązanie na każdy problem. Również pod względem kosztowym staramy się być elastyczni. Niektóre naprawy opłacamy w całości (np. instalacja nawiewnika okiennego celem koniecznej poprawy wentylacji), część – najemca z pewnością wykona bezkosztowo (dokręcenie kontaktu, wyczyszczenie zapchanego syfonu), a niektóre będą wymagały pewnych nakładów finansowych od najemcy (gdy np. stłucze się lustro łazienkowe, trzeba będzie je odkupić i zawiesić). W przypadku tych ostatnich też prosimy o kontakt i wcześniejsze uzgodnienie z nami planu naprawy. Być może będziemy w stanie pomóc – zaoferować pomoc sprawdzonego fachowca, wypożyczyć sprzęt (wiertarkę, wkrętarkę) a nawet dostarczyć materiał (gdyby przykładowo wyszczerbiła się glazura lub terakota – jako, że wszystkie nasze mieszkania remontowaliśmy sami, zostawiliśmy sobie ich zapas). Więcej o usterkach i ich naprawie poczytaj tutaj.

  • Przekazywanie korespondencji

Za nasz moralny obowiązek, a twoje święte prawo uważamy przekazywanie informacji o korespondencji, która została do ciebie nadesłana na adres najmowanego lokalu, nawet po ustaniu umowy najmu.

  • Przedłużenie umowy najmu

Zwyczajowo podpisujemy umowę najmu na 12 miesięcy, jednak zawsze zaznaczamy, że masz prawo do przedłużenia jej na kolejny rok. Jeśli tylko współpraca układa się pomyślnie, a na pewno tak jest, to masz naszą gwarancję, że nie otrzymasz od nas wypowiedzenia umowy najmu. Z zasady nie wynajmujemy mieszkań znajomym i rodzinie, nie spotka cię więc przykra wiadomość, że kuzynka mamy siostry zaczyna studia w Łodzi i niestety musisz zwolnić lokal.

  • Weryfikacja stanu mieszkaniu 

Jako umowę dżentelmeńską traktujemy przyzwolenie na spokojne sprawdzenie stanu mieszkania po jego odbiorze i podpisaniu protokołu (to samo prawo przysługuje nam jako wynajmującemu w chwili, gdy się z niego wprowadzasz). Człowiek to nie maszyna, czasem się pomyli lub czegoś nie dopatrzy. Dajmy więc sobie jeden-dwa dodatkowe dni na weryfikację faktycznego stanu rzeczy. Może się zdarzyć sytuacja, że w trakcie zdawania tobie lokalu coś umknie w protokole i zauważysz po fakcie, gdy się już wprowadzisz i urządzisz, że np. szafka ma kilka dodatkowych rys, a na protokole wpisaliśmy stan idealny. Zadzwoń do nas, przyjedziemy, skorygujemy protokół i głowa spokojna. Oczywiście są to sytuacje rzadkie, ale warto mieć ustalony plan awaryjny również i na tę okoliczność. Więcej o protokole zdawczo-odbiorczym poczytaj tu.

Rozpatrując z kolei kwestię obowiązków najemcy, wspomnieć należy o kilku zasadach, które tak naprawdę leżą u podstaw nie tylko naszej umowy najmu, lecz przede wszystkim zwykłej, ludzkiej uczciwości. Oto kilka z nich:

  • Utrzymywanie mieszkania w czystości i dbałość o wyposażenie

Najmując od nas mieszkanie, masz pewność, że jest ono czyste (zawsze otrzymujesz wymyte sanitariaty, sprzęty AGD, okna, podłogi, wytarte z kurzu meble), jego sprzęty sprawne, a pozostałe elementy zdatne do użytku (podokręcane włączniki światła, kontakty, komplet żarówek, czyste syfony, działające spłuczki, niekapiące krany). Dokładamy wszelkich starań, byś wprowadzał się do komfortowych warunków. Po twojej wyprowadzce oczekujemy, że mieszkanie zarówno pod względem funkcjonalności, jak i czystości będzie wyglądało nie gorzej. W przeciwnym razie, poprosimy cię o skorygowanie usterek, posprzątanie mieszkania lub ewentualnie uzgodnimy plan działania naprawczego (np. wynajęcie ekipy sprzątającej lub fachowca). Taka umowa wydaje nam się całkiem uczciwa.

  • Uzgadnianie wszelkich prac remontowo-konserwacyjnych

Bardzo mocno zachęcamy do zgłaszania nam na bieżąco wszelkich usterek w mieszkaniu. Oprócz tego, że niejednokrotnie będziemy w stanie pomóc, chcielibyśmy także zachować kontrolę na wyglądem i kondycją mieszkania. Naturalnie interesuje nas tylko ten trwały wygląd – ustawiaj meble (poza tymi w stałej zabudowie, jak kuchnia) czy inne sprzęty, akcesoria dowolnie, według uznania. Prosimy jednak o ustalanie z nami wszelkich zmian wizualnych typu: malowanie ścian, przyklejanie bądź przywieszanie luster, obrazów, półek, wiercenie dziur. Jako, że mamy doświadczenie w remontach, na pewno wspólnie znajdziemy dobre rozwiązanie.

  • Współpraca z administracją budynku

Od czasu do czasu dokonywane są odczyty stanów liczników wody, gazu, prądu i należy wówczas wpuścić do mieszkania osobę dedykowaną przez spółdzielnię mieszkaniową/administrację (zawsze sprawdź identyfikator takiej osoby). Zwykle wcześniej zawieszona jest na klatce informacja o takiej wizycie. Oczywiście nie zawsze musisz być dostępny w podanym terminie, na szczęście zwykle jest ich kilka i któryś będzie ci pasował. Gdyby jednak nie udało się udostępnić lokalu, bardzo prosimy o taką informację. W przypadku braku odczytu stanu liczników, spółdzielnia ma prawo rozliczyć np. wodę ryczałtem – zwykle w wysokości dużo wyższej niż faktyczne zużycie! Ta sama prośba do ciebie jako najemcy o przekazywanie nam informacji o wszelkich przeglądach technicznych (kominiarskich, gazowych, wymianie wodomierzy, itp.) oraz planowanych remontach w budynku (często takie wiadomości wiszą na klatce lub są wrzucane do skrzynek pocztowych).

  • Informacja o zmianie liczby mieszkańców/dłuższym pobycie gości

Najemca jest odpowiedzialny za osoby przebywające w lokalu w zakresie przestrzegania wszystkich warunków najmu. W mieszkaniu nie mogą stale przebywać (tzn. nocować dłużej niż 3 noce) osoby, które nie są stronami umowy najmu. Gdyby jednak zaszła konieczność przenocowania kogoś dłużej, prosimy o informację – prawdopodobnie nie będzie z tym problemu, ale np. doliczona zostanie dodatkowa opłata za wywóz nieczystości. Chcemy jednak podkreślić czasowość takiej sytuacji. Gdyby zaś liczba stałych najemców miałaby ulec zmianie (na plus lub na minus – więcej poczytaj tutaj) konieczne będzie podpisanie stosownego aneksu. Do tego czasu najemca „zakontraktowany” odpowiada za wszystkie ewentualne szkody wyrządzone przez swoich gości.

Naturalnie podstawą naszej współpracy jest umowa najmu wraz ze wszystkimi załącznikami – które przypominamy zawsze trafiają do twojej akceptacji jeszcze przed oficjalnym podpisaniem (wysyłamy wcześniej maila z elektroniczną wersją dokumentów). Opisane wyżej prawa i obowiązki mają na celu przybliżyć ci nasze podejście do twojej roli jako najemcy. Równocześnie zachęcamy cię do zapoznania się z naszymi prawami i obowiązkami jako wynajmujących – link znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.