Rozwiązanie umowy najmu – co się z tym wiąże?

Zawarłeś z nami umowę najmu, ale z jakiś przyczyn (może kupno
własnego M, a może wyprowadzka do innego miasta) postanowiłeś ją zakończyć. Zwyczajowo podpisujemy umowę na okres kolejnych dwunastu miesięcy z możliwością jej wcześniejszego wypowiedzenia oraz co ważne – przedłużenia na kolejny rok (dobry najemca ma u nas gwarancję bezterminowego najmu). Jak w praktyce wygląda rozwiązanie współpracy o najem i co się z tym wiąże dowiesz się czytając ten wpis.

Jeśli czytałeś nasze pozostałe artykuły wiesz, że nasza umowa najmu przewiduje dwumiesięczny okres wypowiedzenia. Zazwyczaj w drugim miesiącu najmu za zgodą najemcy, mieszkanie prezentowane jest zainteresowanym ogłoszeniem osobom. Bywa, że na prośbę obecnego najemcy okres wypowiedzenia zostaje skrócony lub wydłużony – jesteśmy otwarci na dialog.

Kiedy zgłosić wypowiedzenie umowy najmu?

Proponujemy, by chęć wyprowadzki zgłosić możliwie szybko. Zasada jest taka sama jak przy wypowiedzeniu każdej innej umowy (np. o pracę). Za okres wypowiedzenia rozumie się dwa pełne miesiące. To znaczy jeśli złożysz wypowiedzenie 15.05.2015, to okres wypowiedzenia skończy się z dniem 31.07.2015. Oczywiście gdybyś chciał wyprowadzić się wcześniej, a my mielibyśmy już kogoś na twoje miejsce – umowę możemy rozwiązać wcześniej. Staramy się być elastyczni.

Jaką formę wypowiedzenia należy zachować?

Nie jesteśmy fanami biurokracji i staramy się być elastyczni. Akceptujemy wypowiedzenie umowy najmu w formie pisemnej, telefonicznej czy mailowej. Nie musisz więc martwić się, że jesteś akurat na wakacjach i nie możesz nam osobiście wręczyć wypowiedzenia. Wystarczy mail lub telefon. Pismo wypowiedzenia podpiszemy w dogodnym momencie dla obu stron z zachowaniem uzgodnionych wcześniej terminów.

Etapy okresu wypowiedzenia

1. Zgłoszenie chęci zakończenia umowy najmu

Wybierz dogodną dla siebie formę – telefon, mail, list, spotkanie i daj nam po prostu znać, że chciałbyś opuścić wynajmowane mieszkanie.

2. Wizyta wstępna

W ciągu tygodnia organizujemy spotkanie z najemcą w najmowanym lokalu.

Podczas spotkania podpisujemy wypowiedzenie umowy najmu zawierające informację o nieprzekraczalnym terminie zdania mieszkania właścicielowi. Umawiamy się kiedy nastąpi wyprowadzka i naprawa ewentualnych zniszczeń.

W celu identyfikacji usterek powstałych w mieszkaniu i jego wyposażeniu w czasie trwania okresu najmu, przejrzymy wspólnie protokół zdawczo-odbiorczy, dzięki któremu przypomnimy sobie stan poszczególnych elementów lokalu. W przypadku zniszczeń zawsze staramy się przekonać najemcę do ich naprawy we własnym zakresie, dzięki czemu będziemy mogli zwrócić najemcy 100% wpłaconej kaucji. Działa to na korzyść obu stron – ty organizujesz naprawę we własnym zakresie i odzyskujesz 100% wpłaconej kaucji (być może będziesz mógł dokonać jej sam lub masz znajomego, który wykona prace po kosztach), a my odbierzemy mieszkanie w stanie pogorszonym w stosunku do dnia jego zdania tobie i oddamy ci 100% kaucji nie mając problemu z jej rozliczeniem. Na wypadek, gdyby najemca nie zdecydował się na samodzielne posprzątanie mieszkania czy usunięcie usterek, przygotowaliśmy szacunkowy cennik napraw szkód i sprzątania mieszkania. Zawiera on katalog potencjalnych usterek i kosztu ich naprawy. Oczywiście zawsze nalegamy, by wszystkie szkody najemca usunął i posprzątał mieszkanie na własną rękę. Gdyby jednak w dniu oddania nam lokalu okazało się, że stan mieszkania pod względem technicznym czy czystości pozostawia wiele do życzenia, wszystkie koszty zostaną potrącone z kaucji.

3. Prezentacja lokalu potencjalnych najemcom

Zgodnie z naszą umową, w drugim miesiącu wypowiedzenia odbędzie się prezentacja mieszkania zainteresowanym osobom. Jak to wygląda w praktyce?

Jeszcze przed wystawieniem ogłoszenia o najem, poprosimy cię o sprecyzowanie twojej dyspozycyjności na przestrzeni dwóch tygodni (zwykle starcza nam tydzień roboczy na wybranie najemcy). Naturalnie chcemy byś podczas tych odwiedzin był obecny – naszym zdaniem tak będzie wobec ciebie w porządku. My preferujemy godziny 17-20 w dni powszednie i w weekend między 10-18.

Spotkania z zainteresowanymi ustalamy, o ile to możliwe jedno po drugim (np. na 17.00, potem 17.20, następnie 17.40 i 18.00). Dzięki temu liczba dni, w których zakłócimy twój spokój będzie możliwie mała. O każdym z tych spotkań zostaniesz poinformowany wcześniej, tak byś wiedział ile czasu danego dnia zabiorą prezentacje mieszkania.

Naturalnie nie prosimy cię o opuszczenie lokalu – masz tu swoje rzeczy, to twój dom i my to rozumiemy. Prezentacji mieszkania dokonujemy sami, więc tym również nie będziemy cię obarczać.

4. Zdanie lokalu

Ty opróżniłeś mieszkanie ze swoich rzeczy, a my mamy już wybranych nowych najemców – mieszkanie jest gotowe do zdania. W dniu jego przekazania spotykamy się w lokalu w celu spisania stanów liczników, które będą niezbędne do ostatecznego rozliczenia opłat eksploatacyjnych oraz obejrzenia mieszkania z jednoczesnym odczytaniem protokołu zdawczo-odbiorczego. Dzięki temu nie będzie wątpliwości co do ewentualnych zniszczeń. Jeśli wcześniej nie udało ci się ich naprawić, wpisujemy to w protokół. Wycena szkód nastąpi w ciągu 30 dni i ich koszt całkowity zostanie potrącony z wpłaconej przez ciebie kaucji. Uwaga! Jako, że mieszkanie zostało tobie przekazane całkowicie czyste, my również takiego stanu przy odbiorze oczekujemy. Jeśli jednak nie miałeś w czasie wyprowadzki czasu na sprzątanie – to też nie problem. Jednak musisz się liczyć z tym, że wynajęcie ekipy sprzątającej uszczupli wpłaconą przez ciebie kaucję.

Człowiek to nie maszyna, czasem się pomyli lub czegoś nie dopatrzy. Dajmy, więc sobie jeden lub dwa dodatkowe dni na weryfikację faktycznego stanu rzeczy. Może się zdarzyć sytuacja, że w trakcie zdawania tobie lokalu coś umknie w protokole i zauważysz po fakcie, gdy się już wprowadzisz i urządzisz, np. szafka ma kilka dodatkowych rys, a na protokole wpisaliśmy stan idealny. Z kolei przy odbiorze lokalu prosimy ciebie o wyrozumiałość. Gdyby po odebraniu mieszkania okazało się, że coś się uszkodziło, czegoś brakuje (np. schowałeś dodatkowe półki z szafy do piwnicy lub pawlacza), a my tego w trakcie podpisywania protokołu nie spostrzegliśmy, daj nam, prosimy, szansę na ponowną z tobą weryfikację. Co więcej niektóre elementy wynajmowanego mieszkania takie jak pralka, zmywarka, piekarnik zwykle sprawdzamy następnego dnia po oddaniu nam mieszkania, ponieważ jest to proces czasochłonny.

5. Rozliczenie kaucji

Na podstawie spisanych w dniu odbioru mieszkania stanów liczników wody, gazu, prądu, ciepła rozliczamy wpłacone przez ciebie opłaty eksploatacyjne. Miej na uwadze, że zużycie wody i prądu jest zawsze rozliczane z miesięcznym opóźnieniem jako, że opłaty za najem uiszczasz z góry. W efekcie niedopłatę potrącimy z kaucji, zaś nadpłatę zwrócimy ci wraz z kaucją (zwykle są to niewielkie kwoty – miesięczne fluktuacje).

Wysokość zwróconej kaucji zależy głównie od ewentualnych zniszczeń. Jeśli udało ci się je naprawić w trakcie okresu wypowiedzenia lub wcześniej – kaucja wróci do ciebie niepomniejszona z tego tytułu. Jeśli z kolei coś będzie wymagało naprawy lub sprzątania – przedstawimy ci kosztorys takich prac, który finalnie zostanie potrącony z kaucji. Jeśli jednak koszt zniszczeń przewyższy wartość kaucji konieczna będzie dopłata z twojej strony (nigdy nam się to nie zdarzyło).

Przed zwróceniem kaucji pozwalamy sobie na kontakt z dostawcami np. internetu czy telewizji, które założyłeś w najmowanym mieszkaniu. Gdyby okazało się, że zalegasz z płatnościami, nasz kolejny najemca nie mógłby skorzystać z usług tego dostawcy w naszym mieszkaniu.

Więcej o kaucji poczytaj tutaj.

Jak widzisz, ułożony przez nas plan na okoliczność wypowiedzenia umowy najmu jest dość szczegółowy, ale tylko po to by chronił interesy obu stron. Jesteśmy przeciwnikami niejasnych sytuacji i drobnych druczków w umowach. Naszym priorytetem jest to byś jako najemca miał poczucie bezpieczeństwa i stabilności jeśli chodzi o zasady najmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.