Comiesięczne rozliczenia najmu – płacisz tylko tyle, ile zużyjesz
Gdy wystawiamy ogłoszenie najmu któregoś z mieszkań, najczęstszym pytaniem dzwoniącego jest – „Ile wynosi całkowita opłata za najem?”. Odpowiedź jednak nie jest tak oczywista. Cena to obok standardu wykończenia najważniejsze kryterium wyboru nowego domu. W ogłoszeniu podajemy wartości opłat w uśrednieniu na osobę. Jednak ostateczna opłata za najem zależy od twojego zużycia wody, gazu, prądu i ogrzewania. Jako, że rozliczamy się ze stanu liczników co miesiąc, płacisz tylko tyle, ile zużyjesz. Uczciwie, prawda?
Już w pierwszych wpisach na naszej stronie chwalimy się, że z nami nie spotka cię przykra dopłata do wody po pół roku i że ile zużyjesz, tyle zapłacisz. Najemcy często dziwią się naszemu podejściu, jest ono rzadko lub prawie nigdy spotykane na rynku najmu. Dlaczego? Bo wymaga od wynajmującego więcej pracy 🙂 Poniżej znajdziesz opis tego, jak rozliczamy opłaty za najem oraz z czego się one składają.
Opłata za najem zawiera w sobie kilka elementów, są to:
- czynsz najmu
- czynsz do spółdzielni/wspólnoty mieszkaniowej
- opłata za prąd
- opłata za gaz (jeśli jest dostępny w mieszkaniu)
1. Czynsz najmu
Czynsz najmu to mówiąc krótko opłata za udostępnienie lokalu najemcy przez wynajmującego. Jest to opłata stała, niezależna od liczby lokatorów. Określamy ją w umowie na cały okres umowy najmu. Nie ma więc sytuacji, że w trakcie jej trwania opłata ta ulega podwyższeniu.
2. Czynsz do spółdzielni/wspólnoty mieszkaniowej
Część posiadanych przez nas mieszkań przynależy do spółdzielni a część do wspólnoty mieszkaniowej, które zarządzają budynkiem i jego zasobami. Dla najemcy nie ma to żadnego znaczenia. Czynsz płatny do spółdzielni/wspólnoty składa się z wielu pozycji, które podzielić można na dwie kategorie:
- Opłaty eksploatacyjne nieruchomości (w tym: eksploatacja podstawowa, fundusz remontowy, konserwacja mienia wspólnego, przegląd instalacji). Ich wysokość ustalana jest odgórnie i waloryzowana zwykle raz w roku.
- Opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem lokalu (w tym opłaty stałe: za wodę i energię elektryczną na potrzeby administracyjne, a także opłaty zmienne: za wodę ciepłą, zimną i ogrzewanie zużyte bezpośrednio przez lokatora. Dodatkowo naliczana jest opłata za wywóz nieczystości, zależna od niedawna od ilości zużytej wody). Na dużą część opłat z tej kategorii najemca ma wpływ i warto wiedzieć, jak te opłaty minimalizować, aby swoje ciężko zarobione pieniądze wydawać na coś przyjemniejszego niż rachunki. Jak oszczędzać na wodzie, poczytaj tutaj.
Aby ustalić wysokość czynszu odprowadzanego do spółdzielni/wspólnoty niezbędna jest wiedza o dokładnym zużyciu wody. Dlatego ostatniego lub pierwszego dnia miesiąca prosimy cię o przesłanie nam mailem/smsem stanu licznika wody ciepłej i wody zimnej. Prosimy o terminowość byśmy mieli czas na dokonanie rozliczeń i wystawienie faktur dla wszystkich naszych mieszkań. Jeśli na przełomie miesiąca nie jesteś dostępny w mieszkaniu, koniecznie daj znać o opóźnieniu.
(Przypominamy, że stany liczników są spisywane również na protokole zdawczo-odbiorczym w chwili, gdy oddajemy ci mieszkanie do użytku – jest to dla nas punkt wyjścia do wyliczenia opłat). Na podstawie stanu liczników wiemy, ile dokładnie m3 wody zużyłeś i jaka jest z tego tytułu należność. Płacisz więc tylko tyle, ile zużyjesz!)
- Opłata za prąd
Zużycie prądu jest bardzo indywidualną kwestią, jedni przebywając w domu mają włączony non stop telewizor, inni często piorą, niektórzy zaś spędzają dużo czasu poza domem. Jak oszczędzać energię elektryczną i własne pieniądze, poczytaj tutaj. My opłatę za prąd rozliczamy zgodnie ze wskazaniami licznika, prosimy cię więc, abyś na koniec miesiąca podesłał nam jego aktualny stan. Uwaga! Mamy w ofercie też mieszkania, gdzie to pracownik PGE odczytuje co miesiąc stany liczników. Poinformujemy cię o tym przy podpisaniu umowy najmu.
- Opłata za gaz
Część naszych mieszkań ma w wyposażeniu płytę gazową, część ceramiczną, a inne indukcyjną. Kosztowo – wychodzi podobnie. Ci pierwsi jednak muszą nam co miesiąc przysłać stan gazomierza, dzięki temu rozliczamy opłaty według faktycznego zużycia. Warto jednak pamiętać o sprytnych sposobach oszczędzania na rachunkach – poczytaj więcej tutaj.
Znasz już wszystkie elementy opłaty za wynajem mieszkania. Teraz pewnie zastanawia cię jedno. Jak na pewno wiesz zgodnie z umową najmu, wszystkie opłaty pobierane są z góry. Jak to więc możliwe, że płacisz tylko tyle, ile zużyłeś, skoro w dniu podpisania umowy nie wiadomo ile zużyjesz wody czy prądu?! Nie martw się, zużycie wyliczamy wstecz i korygujemy na plus lub na minus opłaty za kolejny miesiąc. Z kolei zaliczki za prąd, wodę i gaz ustalamy indywidualnie pod każdego najemcę. Więcej powie ci poniższy przykład z życia wzięty.
Przykład:
Dnia 01.02. sympatyczna para wynajęła mieszkanie przy ulicy X. W dniu podpisania umowy naliczono następujące opłaty:
- 900,00 zł – czynsz najmu (opłata stała przez cały okres najmu)
- 60,00 zł – opłata za prąd (przy założeniu zużycia ok 100 kWh)
- 11,00 zł – gaz (przy założeniu zużycia ok 0,8 m3 )
- 314,07 zł – czynsz płatny do spółdzielni (przy założeniu zużycia 3,5 m3 wody zimnej i 2,5 m3 wody ciepłej)
W dniu 29.02 nasza sympatyczna para przysłała stany liczników – wody zimnej, ciepłej, gazu i prądu. Wynika z nich, że zużyli w trakcie miesiąca: 110 kWh prądu, 1,5 m3 gazu, 3 m3 wody zimnej i 2 m3 wody ciepłej).
Na marginesie – cena wody zimnej na ten moment to 8,55 zł za m3, z kolei podgrzanie wody ciepłej cenowo różni się w poszczególnych mieszkaniach.
Na podstawie podesłanych stanów liczników korekta za miniony miesiąc wynosi kolejno: 5 zł dopłaty za prąd, 3 zł dopłaty za gaz (duża część rachunku za gaz to stała opłata za przesył), 4 zł zwrotu za wodę zimną i 13 zł zwrotu za wodę ciepłą. Razem: zwrot za poprzedni miesiąc 9 zł. Poniżej znajdziesz podsumowanie w formie tabelarycznej:
Konkludując, pod koniec każdego miesiąca (bez wyjątku) prosimy by najemca podsyłał nam stanu następujących liczników: prądu, gazu, wody ciepłej i wody zimnej. Pamiętaj, że termin płatności za kolejny miesiąc mija 5.dnia miesiąca (liczy się dzień wpływu na konto), konieczne jest więc byś przesłał nam stany 30/31. upływającego lub 1.dnia nowego miesiąca. My na tej podstawie wyliczymy opłaty za kolejny miesiąc i wystawimy fakturę, którą wraz z podsumowaniem prześlemy mailem. Przykład poniżej:
PS.
Od roku 2021 z uwagi na tzw Polski Ład prosimy wszystkich najemców by zgodnie z nowym wzorem umów i nowymi regulacjami w polskim prawie podatkowym, wymagamy od wszystkich najemców co miesiąc dwóch przelewów:
- jeden przelew pokrywający stały czynsz najmu
- drugi przelew pokrywający zmienne koszty ekploatacji mieszkania (czynsz do spółnielni/wspólnoty mieszkaniowej, gaz, prąd)
Bardzo prosimy byś wykonując do nas przelew użył sugerowanych przez nas tytułów : „Rodakowskiego 11/12- Najem 09/2021: czynsz najmu lokalu” / „Rodakowskiego 11/12- Najem 09/2021: Opłaty ekploatacyjne, czynsz do spółdzielni „. Dla Ciebie to drobnostka a dla nas istotne ułatwienie dla rozliczeń z Fiskusem. Z góry bardzo dziękujemy!
Mamy nadzieję, że ten uczciwy sposób rozliczenia opłat jest dla ciebie przejrzysty. Gdybyś miał jakiekolwiek pytania do miesięcznych rozliczeń, pozostajemy do dyspozycji!